Людмила ІВАННІКОВА – фольклорист, старший науковий співробітник відділу української та зарубіжної фольклористики ІМФЕ ім.М.Т.Рильського
Пригадую провесінь 1987 року. Тоді я була студенткою четвертого курсу Київського університету і співала в Етнографічному хорі Леопольда Ященка. Може, то був лютий, а може, ще й січень. Один із концертів іще опального тоді хору відбувався у Будинку культури Київметробуду. Зал не дуже великий, хористів також небагато, мене, як завжди, виштовхали у перший ряд, “щоб бачили, що в нас є молодь”.
Я дуже соромилася і страшенно комплексувала, тому час від часу червоніла, уявляючи, що мене ж всі бачать. Я була одягнута у вінок і стрічки, так, як у нас в селі ходить молода, а до того ж у сорочці баби Христі, яку привезла з села, тож, очевидно, виділялася серед київських дівчат, які носили одяг з околиць міста.
Можливо, саме тому після закінчення концерту, коли я зійшла зі сцени в своєму вбранні, до мене відразу підійшла незнайома інтелігентна жіночка з дівчинкою років дев’яти і сказала: “Ви дуже красива! А я художниця Галина Зубченко, і я вирішила Вас намалювати! Я хочу зробити Ваш портрет. Приходьте до мене в майстерню!”
Це було для мене як грім з ясного неба. Вперше в житті мені сказали, що я красива. Тим паче це сказала киянка, художниця… Від цього я вкрай розгубилася і ще більше засоромилася. Бачачи мою розгубленість, дівчинка дуже палко заявила: “Так! Ви дуже красива! Не відмовляйтеся, будь ласка, моя мама дуже гарно вас намалює!” Від цього я ще більше знітилась і якоїсь конкретної відповіді не дала. Я не повірила, що я можу бути красивою настільки, що аж мене можна малювати, бо всі дівчата здавалися мені кращими за мене.
Та Галина Олександрівна при кожній наступній зустрічі знову й знову запрошувала мене. Я ще не знала, наскільки вона цілеспрямована і настирлива в реалізації своїх задумів! “Я чекаю вас у своїй майстерні! Я вже знаю, як буду вас малювати, приходьте!”
Минали не те що місяці – роки! Я продовжувала вважати себе не достатньо гарною для майбутнього портрету, тому на позування так і не погодилась. Крім того, ця жінка здавалась мені владною й дуже суворою, прямо з “чоловічим характером”, тож я відверто побоювалась її. А Галина Олександрівна все одно не відмовлялася від своєї ідеї.
Доля нас зводила ще не раз, адже проукраїнське середовище в ті часи було дуже невеликим, всі могли зустріти одне одного на будь-якому заході.
У 1993 р. в музеї с.Пирогів під час купальського свята Галина Олександрівна знов підійшла до мене і нагадала про портрет – і я погодилася: “Гаразд, я прийду. І робіть зі мною, що хочете!” Мені вже було страшенно соромно перед цими людьми, що я стільки років їм відмовляю, наче якась зарозуміла пані. Що люди мене цінують, а я кожного разу це ігнорую, ну це вже просто нечемно і майже непорядно.
Тож на другий день я вже була в майстерні Галини Зубченко на території Києво-Печерської лаври. Прийшла у сорочці свого села, по дорозі купила квіти біля метро, щоб, як сказала Галина Олександрівна, сплести собі купальський вінок. Бо художниця задумала мене на портреті саме такою, як бачила на усіх святах.
Перше, що мене вразило у майстерні, – це її роботи. Там було дуже багато портретів народних типажів з Гуцульщини, всі надзвичайно красиві. А ще – дивовижні гірські пейзажі, які й досі стоять у мене перед очима. Так я познайомилася не лише з самою художницею, а й з її унікальною творчістю. І водночас придбала щирих і надійних друзів, які підтримали мене в найважчі хвилини мого життя.
Портрет вийшов особливий, наче не просто обличчя, а відкрита душа. Все, що я переживала в той час (а я через проблеми зі здоров’ям змушена була перервати навчання в аспірантурі, залишившись без засобів до існування, тоді ж припинила співати в “Гомоні”, бо дисертацію все ж треба було писати…) відобразилося в тому портреті. Наче палала моя душа в якомусь полум’ї… А може, то був відсвіт вінка з багряних квітів…
Власне, той вінок з календули і садових ромашок, які зовсім не поєднувались між собою, взагалі мені не подобався. Я ніколи не плела з цього вінки, тому весь час нарікала, що це ж не купальський вінок, що я там несправжня, не така, як звичайно. Галина Олександрівна заспокоювала мене: “Нічого! Намалюю тебе ще й у купальському вінку. Як тільки – так зразу!” (це була їхня улюблена приказка, її і Ярослави).
Тож через рік справді трапилася така нагода. Це була приватна поїздка в якесь село на Київщині з групою художників. Уже нічого не пригадую ані з тої подорожі, ані яка була її мета. Та пригадую величезне незасіяне поле, усе в квітках! Там були і волошки, й сокирки, й ромашки, і мак, і ще якісь квіти, яких я досі навіть не бачила, дуже різнобарвні й красиві.
Ми з Ярославою хижо накинулися на те поле – вирішили одразу сплести вінки. Пригадую процес плетіння під якоюсь хатою у саду. Ми сидимо на траві, в холодочку, плетемо, а Галина Олександрівна дуже уважно стежить за моїми рухами і коментує: “Ярославо! Ти бачиш, як вона плете?! Тепер я збагнула, чому у Люди такі гарні вінки!” А я розділила всі квіти по кольорах, а потім послідовно чергувала ті, які мали контрастні кольори, наприклад, жовті, сині, білі, фіолетові, помаранчеві, і знов сині, жовті, фіолетові… від того вінок справді виходив дуже барвистий.
“От тепер я буду тебе малювати у цьому вінку, – сказала Галина Олександрівна, – одразу ж приходь, щоб він не зів’яв!” Так у липні 1994-го з’явився ще один мій портрет, який пані Галина назвала “Замріяна”.
Та був і третій. Його малювала Ярослава, яка в той час уже навчалася в художньому технікумі і, здається, захищала якусь курсову роботу. Це була фреска. І ця фреска з моїм портретом у профіль (здається, робилася з якоїсь фотографії) також вийшла дуже гарною, але її потрібно було здати як виконану роботу, тому я не маю в себе навіть фото…